خانه / آموزش دانشجویان و پزشکان / گزارش اولیه از آموزش مجازی در دانشکده دندان پزشکی

گزارش اولیه از آموزش مجازی در دانشکده دندان پزشکی

نویسنده : کیانا عظیمی ، دانشجوی دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

از اوایل اسفند ماه 98 تاکنون ، اکثر مراکز آموزشی کشور به تعطیلات ناخواسته رفته اند. در این مدت اما آموزش تعطیل نبوده و فراگیری دروس و مطالب آموزشی با توجه  به زیر ساخت ها و امکانات موجود در هر مرکز به صورت ”  از راه دور” و مجازی ادامه پیدا کرد.

دانشکده ی دندانپزشکی شهید بهشتی، با هدف جلوگیری از اختلال در روند تحصیلی دانشجوبان و به تبع نیاز های خدماتی-درمانی جامعه  و همچنین کاهش بی نظمی  در تقویم درسی از پیش برنامه ریزی شده ، در صف دانشکده های پیشگام در آموزش مجازی قرار گرفت.

سامانه ی نوید به عنوان مرجع آموزش مجازی شناخته شد و اقداماتی از قبیل اطلاع رسانی در پورتال دانشکده و بارگذاری آموزشهای لازم در سطح استاد و دانشجو ، اطلاع رسانی و پاسخگویی به مدیران گروهها و معاونین آموزشی گروهها ، آموزش گروهها توسط ادمین نوید و مدیر واحد فناوری اطلاعات دانشکده جهت تولید محتوا و رفع مشکل در بارگذاری فایلها به منظور بهره وری حداکثری از سامانه ی آموزش مجازی صورت گرفت. قبل از آغاز به کار سامانه نوید، فایل های آموزشی توسط برخی اساتید تهیه و در دسترس دانشجویان قرار گرفته بود.

به گفته دکتر کسرایی معاونت محترم آموزشی دانشکده تاکنون بیش از 1000محتوای آموزشی درسی در سامانه نوید توسط اساتیدبصورت Power pointو فیلمهای آموزشی و…  بارگذاری شده است.

در ابتدا مشکل دسترسی به سامانه برای تعدادی از دانشجویان وجود داشت ، که با توجه به نوپا بودن این فناوری ، امری طبیعی محسوب می شود. آموزش دانشکده در راستای حل این مشکل ، راه ارتباطی نمایندگان دانشجویان با کارمند مسوول اموزشی را فراهم گردانید و مشکلات دانشجویان به طور مرتب به اطلاع ایشان می رسید و در صدد رفع مشکلات اعم از سخت افزاری و نرم افزاری برمی آمدند. باتوجه به تقسیم بندی و شیفت بندی کارمندان به دلیل جلوگیری از انتقال بیماری کرونا ،مشکلات زمانی و تاخیر در این پروسه دور از انتظار نیست و قابل درک است. مشکل دسترسی بعضی دانشجویان به سامانه باعث کسر نمره آنها در تکالیف نمیشد و در این موارد آموزش دانشکده با ارایه لیست اسامی این دانشجویان به اساتید مربوط ، مهلت حل تکلیف برای این عده را افزایش میداد.

بسیاری از اساتید از حداکثر کیفیت صوتی و تصویری برای ارایه درس مربوطه به صورت پاورپینت همراه با صدای ضبط یا تصویر ضبط شده ی خود استفاده کردند که شایسته ی تقدیر است . این میزان کیفیت جدا از تامین درصد بالایی از اهداف آموزشی ، بعضی دانشجویان را با مشکل حجم بالای ترافیک مصرفی اینترنت مواجه کرد. در این میان عملکرد عده ی معدودی از اساتید هم مورد انتقاد قرار گرفت. انتقاداتی از جمله عدم معرفی دقیق فصل و کتاب رفرنس، کیفیت نامطلوب صدا یا تصویر در محتوای آموزشی و عدم ارایه ی کل سرفصل درسی و واگذاری بخشی از آن به مطالعه ی دانشجو در جلسه ی  آنلاین نمایندگان دانشجویی با ریاست دانشکده ، معاونت آموزشی ،معاونت درمان و مدیر دفتر توسعه آموزش مطرح شد و به اطلاع مدیران گروه های آموزشی رسید .

همچنین ببینید

آموزش برگزاری جلسات و کلاس آنلاین در پلتفرم های زوم ، ادوبی کانکت و اسکای روم

  اپلیکیشن Zoom بستری برای برگزاری جلسات از طریق ویدئو کنفرانس، صدا کنفرانس، وبینار (سمینار …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *