خانه / بانک مقالات و مطالعات / بررسی ضرورت تعطیلی مدارس در پاندمی کووید 19

بررسی ضرورت تعطیلی مدارس در پاندمی کووید 19

 

مترجم : امیرعلی سهیلی

مقدمه

در حال حاضر مدارس در بسیاری از کشور های درگیر این اپیدمی تعطیل شده اند و سوالی که پیش آمده این است که آیا این روش موثر بوده یا خیر و هم چنین چه مزایا و معایبی در پی داشته است :

– در اپیدمی های آنفولانزا ، تعطیلی مدارس اثر موثری در کاهش شیوع بیماری داشته است ، این در حالی است که نحوه انتقال و سرایت بیماری کووید 19 با بیماری آنفولانزا کاملا متفاوت است .

اگر چه ویروس SARS-COV2 ، R0=2.5 با بالا را دارد ( یعنی هر فرد در حدود 3 نفر دیگر را آلوده می کند ) اما اطفال زیر 10 سال فقط یک درصد موارد کووید 19 را تشکیل می دهند و اغلب دچار عفونت بی علامت یا Asymptomatic می شوند .

در اپیدمی سارس ، در کشور های چین ، هنگ کنگ و سنگاپور تعطیلی مدارس اثر چندانی بر کاهش آمار مبتلایان و مرگ و میر نداشته و همچنین تعداد مبتلایان کودک بسیار کم بوده است .

در مطالعه ی انجام شده در تایوان ، تعطیلی مدارس در اپیدمی کووید 19 ، ارتباط خیلی ضعیفی با کاهش سرایت بیماری داشته است و احتمال انتقال بیماری در محیط کلاس درس بسیار کم است (  R0<1 )

در مدل سازی انجام شده در انگلستان بر روی داده های اپیدمی بیماری در کشور چین ، فقط 2-4 درصد کاهش مورتالیته ناشی از بیماری به تعطیلی مدارس ارتباط داشته است .

مضرات تعطیلی مدارس در شرایط پاندمی کووید 19 :

1-والدین مجبور به ماندن در خانه شده و مشکلات اقتصادی تشدید می شود .

2-اگر این والدین از کادر درمانی باشند ، غیبت از محل کار سبب افزایش مرگ و میر بیماران خواهد شد

3-اگر قرار باشد کودکان نزد پدربزرگ و مادربزرگ ها باشند ، این جمعیت پرریسک تحت خطر بیشتری قرار خواهند گرفت .

4-طی اپیدمی ابولا ، تعطیلی مدارس سبب بوجود آمدن بی عدالتی و فشار به اقشار ضعیف جامعه شده است و همچنین باعث افزایش خشونت علیه کودکان ، کار کودکان و مشکلات اقتصادی و اجتماعی شده است .

5- اگر چه آموزش مجازی به عنوان جایگزین مطرح می شود ولی حتی در کشور های پیشرفته همچون ایتالیا نیز تمام کودکان دسترسی به کامپیوتر شخصی نداردند و تنها 14.3 درصد والدین می توانند آموزش مجازی کودکان خویش را تضمین کنند . ضمنا کودکان جدای از آموزش ، از ارتباط با همسالان خود و جهان پیرامون نیز محروم می شوند .

جهت رفع این مشکلات چه راه حل هایی پیش رو می باشد ؟

1- آموزش حضوری دانش آموزان در کلاس های درس بزرگ تر و با فضای بیشتر

2-فاصله گذاری فیزیکی میان دانش آموزان

3-ارتقا بهداشت فردی – محیطی

چه خطر هایی برای بازگشایی مدارس وجود دارد ؟ :

طی اپیدمی آنفولانزا ،بازگشایی آموزش حضوری مدارس باعث افزایش بار بیماری در جامعه شده است با این وجود تاکنون اطلاعاتی در مورد این تصمیم در پاندمی کووید 19 در دسترس نیست .

با این وجود بررسی سطح آنتی بادی های خونی ( IgG ) نمی تواند معیار مناسبی برای سلامت کودکان و فرستادن ایشان به مدارس باشد چرا که :

1- سطح IgG ممکن است در اطفال قابل کشف نباشد

2- مشخص نیست چه سطحی از این آنتی بادی در داخل خون می توان حفاظت کافی ( Protection ) در برابر بیماری برای کودک به ارمغان آورد .

 

منبع :

School Closure During the Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) Pandemic ; JAMA Pediatrics – May 2020

همچنین ببینید

نگاهی برمقالات : بخش روماتولوژی – شماره سوم – اول تیر ماه

شماره سوم – نیمه اول تیر ماه 1399 مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *