خانه / بانک مقالات و مطالعات / بررسی اثرات کووید 19 بر روی آموزش دانشجویان پزشکی

بررسی اثرات کووید 19 بر روی آموزش دانشجویان پزشکی

مترجم : پارسا قابوسی

منبع :

Medical Student Education in the Time of COVID-19 ; JAMA ; Suzanne Rose ; 31 March

مقدمه :

ده ها سال است که دانشکده های پزشکی در حال تلاش برای ایجاد پروتوکل های آموزش مجازی از طریق بکارگیری تکنولوژی می باشند و به دنبال کاهش کلاس ها درس و کنفرانس های آموزشی می باشند .

در این مقاله که توسط ژورنال JAMA منتشر شده است به بررسی اثرات بیماری کووید 19 بر روی آموزش دانشجویان پزشکی خواهیم پرداخت :

اثرات بیماری کووید 19 بر روی دوره Preclerkship ( معادل علوم پایه و فیزیوپاتولوژی )

فاصله گذاری اجتماعی یا Social distancing ، بهترین راه پیشگیری بیماری برای بیماری کووید 19 می باشد چرا که تاکنون درمان و یا واکسن این بیماری ساخته نشده است . به طور حتم این روش شامل دانشجویان پزشکی نیز می شود .

بنابراین دانشکده های پزشکی در پاسخ به کووید 19 ، تلاش کرده اند آموزش های این دوره را به صورت مجازی درآورند و مباحثی چون علوم پایه ای ، آموزش های مرتبط با نظام سلامت و علوم رفتاری تاکنون ارایه شده است . به علاوه در برخی از دانشکده ها کلاس های آموزش مهارت های بالینی به صورت آنلاین برگزار شده است.

همچنین ارزشیابی نیز به صورت آنلاین درآمده است . اما با وجود این اقدامات اثربخشی این روش تاکنون سنجیده نشده است و نیازمند بررسی های بیشتری می باشد تا مشکلات آنها برطرف گردد .

اثرات بیماری کووید 19 بر دوره ی Clerkship ( معادل کارآموزی پزشکی )

به راستی نقش کارآموزان پزشکی در محیط های درمانی چیست ؟

به طور ایده آل کارآموزان در غالب گروهی از دانشجویان در محیط های درمانی با نظارت پزشکان در حال یادگیری می باشند و شکل گیری هویت حرفه ای ایشان وابسته به آموزش و ایفای نقش آنها در محیط های درمانی است .

در ابتدای شیوع بیماری کووید 19 ، کارآموزان با وجود حضور در بخش های بیمارستانی نقشی در تشخیص و درمان بیماران مبتلا به این بیماری نداشتند چرا که وسایل حفاظت فردی به مقدار کافی وجود نداشته است .

با بدتر شدن شرایط همه گیری بیماری ، دانشکده های پزشکی به تدریج دانشجویان را از حضور در بخش های بالینی معاف کرده اند به گونه ای که در 17 مارس 2020 ، انجمن دانشکده های پزشکی آمریکا ، دستورالعملی برای توقف آموزش کارآموزان در روتیشن های آموزشی بیمارستانی اعلام کرد.

حال در این وضعیت ، اساتید چگونه می توانند تجربه های بالینی لازم برای کارآموزان فراهم آورند ؟

روش ها برای انتقال تجربه و آموزش کارآموزان در بحران کووید 19 پیوسته در حال تکامل است ، که از جمله این انتخاب ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1-برگزاری کلاس های آموزشی به فرمت آنلاین تنها برای آماده سازی دانشجویان جهت ورود به بخش های بیمارستانی پس از عادی شدن شرایط

2-استفاده از کیس و سناریو های بالینی به فرمت مجازی

3-تغییر تقویم آموزشی و جایگزینی فعالیت های آموزشی در این مقطع با کار های پژوهشی ( نظیر پایان نامه و …. ) و تغییر زمان برگزاری روتیشن های بیمارستانی

4- استفاده از کارآموزان در فعالیت های داوطلبانه نظیر ارایه خدمات مشاوره ای سلامت از راه دور یا Telehealth

5-شرکت کارآموزان در دوره های انتخابی یا الکتیو

جمع بندی :

اینکه وضعیت بحرانی کنونی تا چه زمانی ادامه دار خواهد بود ، مشخص نیست و مدتی طول خواهد کشید تا شرایط تحصیلی به حالت عادی خود بازگردد .

چالشی که پیش روی دانشکده های پزشکی می باشد ، آموزش کارآموزان پزشکی و ایجاد تجربه های بالینی متناسب برای ایشان در برخورد با بیماران می باشد که در آموزش های مجازی و آنلاین به راحتی بدست نمی آیند .

با توجه به محدود بودن ظرفیت کادر درمانی در مبارزه با کووید 19 ، می توان کارآموزان و دانشجویان  را به عنوان عضوی از جامعه درمانی در فعالیت های داوطلبانه ای چون مشارکت در پاسخگویی به سامانه های تلفنی مشاوره سلامت و تولید محتویات آموزشی برای عموم مردم و … شرکت داد . در چنین فرصتی است که دانشجویان و اساتید می توانند به کمک یکدیگر ، راه های موجود جهت ارتقا آموزش پزشکی را ایجاد و عملی نمایند .

همچنین ببینید

نگاهی برمقالات : بخش روماتولوژی – شماره سوم – اول تیر ماه

شماره سوم – نیمه اول تیر ماه 1399 مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *